ادبیات توسعه در ایران در سالهای اخیر شاهد ظهور مفاهیمی از قبیل محلیگرایی، بومیگزینی و غیره بوده که دارای بار مثبت برای توسعه پایدار ایران پنداشته شده است. اگرچه نمیتوان از برخی وجوه و پیامدهای ...
بیشتر
ادبیات توسعه در ایران در سالهای اخیر شاهد ظهور مفاهیمی از قبیل محلیگرایی، بومیگزینی و غیره بوده که دارای بار مثبت برای توسعه پایدار ایران پنداشته شده است. اگرچه نمیتوان از برخی وجوه و پیامدهای مثبت رویکردهای بومیسازی و محلیگرایی جهت مدیریت و توسعه کشورها چشمپوشی کرد، اما اجرای سیاستهایی از این دست برای جوامعی چون ایران بدون در نظر گرفتن برخی الزامات سیاست داخلی میتواند تبعات ناخوشایندی را در بلندمدت به دنبال داشته باشد. از جمله طرحهایی که در سالهای اخیر در راستای تسهیل تحصیلات عالیه و برخی اهداف اجتماعی در ایران به مورد اجرا گذاشته شده است، طرح بومیگزینی دانشگاهها است. این طرح در مرداد ماه سال 1387 به پیشنهاد وزارت علوم، به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.
مسؤولان ذیربط از جمله وزارت علوم و سازمان سنجش کشور دلایل مختلفی را در دفاع از این طرح ارائه میکنند که محور آنها عبارتند از: کاهش آسیبهای اجتماعی و فرهنگی در محیطهای خوابگاهی، کاهش هزینههای دانشگاهها و دانشجویان، برقراری نوعی عدالت آموزشی و غیره. اینکه استدلال متولیان امر در دفاع از بومیگزینی تا چه حد قابل دفاع است، موضوع بحث این مقاله نیست، بلکه این نوشتار در پی آن است تا نشان دهد آنچه در طرح بومیگزینی مورد غفلت واقع شده، آثار و پیامدهای آن در حوزه انسجام اجتماعی و وحدت و هویت ملی ایرانیان است.